Salainen tehtävä -peli kasvattaa yhteishenkeä

Jos työpaikan yhteishengessä on parantamisen varaa, on yksi erittäin tehokas keino saada työntekijöitä hitsautumaan enemmän yhteen ja tuntemaan yhteenkuuluvuuden tunnetta erilaisten aktiviteettien parissa touhuaminen. Yksi ehdotus yhteishengen rakentamiseksi kesken työpäivää toimistolla on Päivän salainen tehtävä -leikki. Kuten leikin nimestäkin joku voi jo päätellä, on Päivän salainen tehtävä -leikissä kyse salaisten tehtävien antamisesta työtovereille. Heidän on saatava omat salaiset tehtävänsä suoritettua jossain vaiheessa työpäivää. Tätä peliä on mahdollista pelata useallakin eri tavalla:

  • Jokainen pelaaja antaa jollekin toiselle pelaajalle oman salaisen tehtävän
  • Yksi tapahtumaa järjestävä henkilö antaa jokaiselle toimiston työntekijälle oman tehtävänsä.
  • Lapuille kirjoitetaan joukko salaisia tehtäviä ja niiden joukosta kukin työntekijä arpoo itselleen oman salaisen tehtävänsä

Tässä on muutamia esimerkkejä hauskoista salaisista tehtävistä, jotka saavat koko toimiston varpailleen ja repeilemään naurusta päivän mittaan:

Chicago-0051. Yksi toimiston työntekijä saa lapun, jossa lukee: “Kehittele itseäsi ja omaa elämääsi koskien viisi jollain tapaa shokeeraavaa tai yllättävää paljastusta, jotka eivät oikeasti ole totta. (Esimerkki: “Juice Leskinen oli isoisäni”, “Synnyin naiseksi”, “Minulla on sivutyö strippibaarissa”, “Ostin eilen Audi A4 -auton”, “Voitin viime viikonloppuna pari miljoonaa euroa lotossa”, “Olen raskaana”, “Menin viikonloppuna naimisiin baarissa samana päivänä tapaamani miehen kanssa”, ja niin edelleen.

2. Yksi toimiston työntekijä, sanotaan vaikka Markus, saa lapun, jossa lukee: “Sinulla ei ole mitään tehtävää tänään. Keskity vain siihen, että saat työsi tehtyä kunnolla ja ajallaan!” Muut työntekijät puolestaan saavat kaikki viestit, joissa lukee: “Varasta jotain Markuksen työpöydältä tänään!” ja he kaikki ovat siinä luulossa, että kenelläkään muulla työntekijällä ei ole samaa tehtävää. Markus voittaa tietenkin siinä tapauksessa, jos hän on tarpeeksi fiksu huomatakseen, mitä oikein on menellään, tai jos hän sattuu saamaan jonkun kiinni verekseltään itse teossa.

3. Tämä tehtävä edellyttää sitä, että peliä pelaavat työntekijät ovat usein toistensa kanssa kanssakäymisissä tai että he viettävät paljon aikaa keskustellen esimerkiksi asiakkaiden kanssa. Pelaajille annetaan kullekin jokin erikoinen sana tai ilmaisu, jota hänen tulee viljellä koko päivän aikana vähintään viisi kertaa eri yhteyksissä siten, että se kuulostaa silti luonnolliselta. Tämä sana voi olla jotain aivan pähkähullua, kuten vaikkapa “sieni”, “suattaapi olla tai suattaapi olla olemattakin”, “Kanada”, “höpön löpön!” tai “ai miten ihanaa!”. Tehtävä on suoritettu, jos päivän päätteeksi joku työntekijöistä pystyy nimeämään kyseisen sanan tai lauseen, joka kollegalle on annettu hoettavaksi.

4. Yksi tehtävä voi olla esimerkiksi sellainen, että työntekijän tulee tehdä erilaisia kepposia muiden työntekijöiden työpöydälle. Erinomaisia esimerkkejä hauskoista kepposista ovat esimerkiksi tietokoneeseen kytketyn hiiren pohjassa olevan rullan tai infrapunavalon teippaaminen toimistoteipin palasella. Tämä saa aikaan sen, ettei tietokoneen ruudulla oleva kursori liiku minnekään, vaikka hiirtä liikuttaisikin. Muut työntekijät saavat pidätellä naurua tosissaan kun uhriksi joutunut kollega kumartuu työpöydän alle tutkimaan, josko piuhat ovat tarpeeksi hyvin kiinni koneessa. Toinen kepponen voi olla esimerkiksi työkaverin työtuolin laskeminen aivan maan tasalle sillä aikaa kun hän on piipahtamassa vessassa. Ihmetys on varsin suuri, kun hän huomaa tuolille istuessaan, että kaikki ei ole aivan kohdillaan. Kolmas hauska metku on työkaverin pöydällä olevan puoliksi juodun limutölkin tai energiajuomatölkin vaihtaminen toiseen samanlaiseen, joka on täytetty pelkällä vedellä. Kun työkaveri ottaa kulauksen, voi sitä seuraava reaktio olla äärettömän huvittava ulkopuolisen silmistä. Nämä kepposet ovat harmittomia ja helposti korjattavissa, joka tekeekin niistä oivia vaihtoehtoja toimistossa kepposteluun!